Polen, Tjechie (en Duitsland) 11 juli-2 aug. 2015.

Verkeerde afslag...

Dit verslagje bestaat weer uit een stuk tekst gevolgd door foto's met commentaar. Wil je de prietpraat overslaan? Klik dan hier. Just some pictures? Click here.

Let wel: de tekst is niet erg onderhoudend en vooral bedoeld voor mij om herinneringen vast te houden!

Zaterdag 11/7. Voor 9 uur zaten we op de motor richting Enkhuizen. Heerlijk weer. In Kampen namen we ons eerste taartje op een zonnig terras samen met een fietsclubje. Daarna op de motorkaart in de gps richting oosten. In Coevorden kochten we lunchartikelen die we vlak voor we Duitsland bereikten opaten. De Sachsenhoeve in Menslage was onze bestemming, we bereikten het via een onverhard pad en een heel smal bruggetje. In Menslage zelf pikten we een terrasje en keken naar het gedoe rondom een echtpaar dat 65 jaar was getrouwd. Daarna vonden we een biergarten waar we een heerlijke pizza aten.

Zondag 12/7 Menslage-Bad Munder. Lichte regen vandaag. Over kleine wegen, sommige ervan afgesloten (maar niet voor ons, zelfs zandhopen stopten ons niet) en sommige per ongeluk genomen, zoals die in een bos, bereikten we een bakkerij waar we weer aan de taart gingen. Vanuit de 'zimmer frei' in Bad Munden wandelden we met een geleende paraplu door de velden om in een vrijwel leeg restaurant een schnitzel te scoren.

Maandag 13/7 Bad Munder-Grieben. Zoals uit de plaatsnamen blijkt maken we korte dagritten qua kilometers. Zelfs mijn achterwerk heeft tegenwoordig behoefte aan meer rust... Deze dag hadden we wat grotere wegen waardoor we goed opschoten. Toch plezierig rijden door de agrarische gebieden in de voormalige DDR. Ik zag op de kaart dat er een pont over de Elbe ging dus daar koersten we op af. Vlak voor de Elbe zagen we een camping waar we een blokhut huurden. 's Avonds een wandeling naar en langs de Elbe gemaakt.

Dinsdag 14/7 Grieben-Potsdam. Helaas bleek het gisteren op de kaart gespotte pontje niet in bedrijf dus maakten we een omweg om een brug te vinden. In Tangermunde slaagden we daarin. Uiteraard onderweg weer taart gegeten! In Potsdam hadden we hotel Lili Marlene geboekt. Van daaruit wandelden we naar de binnenstad en bekeken de Nicolai Kirche, het Hollandische Viertel en de 'Tors' ter plekke. Een heftige regenbui deed ons belanden op de Platz der Einheit voor taart, koffie en thee. Gegeten bij een Vietnamees.

Woensdag 15/7 Potsdam-Berlijn. Een heel kort ritje naar het City hotel bij het ostbahnhof. Even schrikken onderweg door een toeterende vrachtwagen vanwege een fout van mij. In het hotel in de dames WC omgekleed en de bagage achtergelaten bij de balie. We maakten een rondrit met de toeristenbus , bekeken de Brandenburger Tor en aten een fishburger op de Kurfurstendam. Verder bezochten we het DDR museum, erg leuk. Thais gegeten bij het ostbahnhof.

De dag erop brachten we voor een groot deel door in de dierentuin. Het deed wat ouderwets aan allemaal. Daarna brachten we een bezoek aan de Kaiser Wilhelm gedachtnis kirche. Als herinnering aan de verwoestingen stond alleen het voorportaal nog. Ernaast was een modern gebouw gemaakt met 'glass bricks'. Vanaf de binnenkant was de lichtval bijzonder mooi. 's Avonds wandelden we naar de voormalige grensrivier de Spree en bekeken stukken van 'de muur'.

Vrijdag gebruikten we de gratis OV kaarten weer om naar Gesundbrunnen te gaan, een bezoek aan Berliner Unterwelten. Het was een excursie in een schuilkelder uit de 2e WO. Erbinnen was een tentoonstelling ingericht over het leven in die periode.
Na de lunch met koffiebroodjes met de trein terug naar het volgend museum: de Story of Berlin. Mooi ingericht, informatief en met een bezoek aan een atoombunker uit de koude oorlog periode. Een gigantische ruimte met onafzienbare rijen stapel-stretchers.

Zaterdag 18/7 Berlijn-Sprey. Na een tijdje door de buitenwijken te hebben gereden verlieten we eindelijk de stad. We reden over aardige wegen naar het zuiden. Zon, 30 graden. Links en rechts van ons was een sperrgebiet dus geen picknick maar lunchen bij een benzinestation, d.w.z. ernaast in een restaurant. Toen we zo'n 3/4 van de weg naar de grens hadden afgelegd zagen we een bord 'Gasthaus' en omdat we er genoeg van hadden namen we daar een kamer. 's Avonds daar ook gegeten en gekletst over de wende met een 'ossie' echtpaar.

Zondag 19/7 Sprey-Karpacz. Weer erg warm vandaag. Bij Gorlitz passeerden we de grens zonder formaliteiten. We pinden zloty's en pikten een terrasje. Het bier was gelijk lekker goedkoop! Via Jelenia Gora bereikten we Karpacz. Kleine weggetjes waren vandaag lastig te vinden dus we waren op tijd in het hostel. Een kleine kamer met een via het raam te bereiken 'loggia' was ons deel. We wandelden naar het centrum waar het een drukte van belang was. Live muziek, volle straten en terrasjes, een kunstenaar met de boomzaag etc. We kochten spullen voor het ontbijt morgen en brachten de rest van de tijd mensen-kijkend door op een terras.

Zaterdag 20/7, dagje Karpacz. Vandaag beklommen we de Sniezka, de hoogste top in de omgeving. We hadden gedacht aan een eenzame en zware wandeling; het 2e werd het maar het 1e niet! Een lange rij voor de stoeltjeslift die ons een eindje op weg zou helpen en van daar een stoet van Polen die over de steile met keitjes gemaakte 'snelweg' met ons mee liepen. Niet echt ons ding maar een sportieve prestatie was het wel. I.p.v. de lift terug te nemen gaven we de kaartjes aan een voorbijganger en wandelden naar beneden. Stukken rustiger! In het dorp aten we in een tamelijk duur restaurant maar dat was alleen aan de prijs te merken...

Dinsdag 21/7 Karpacz-Szklarka. Een hete en wat ongemakkelijke dag. Via leuke wegen reden we naar het natuurpark bij Karlow. Daar volgde een door de hitte ondraaglijke zoektocht naar een hotelkamer. Alles was of extreem duur of bezet. Na een 10-tal pogingen waren we het zat en verlieten we het gebied. De wegafsluitingen waar we op de heenweg omheen waren gereden via slechte binnenweggetjes konden we nu niet vermijden. Uiteindelijk gebruikten we de stoep om wat op te schieten.Bij Klodzko gingen we naar het zuiden en vonden in Szklarka uiteindelijk een kamer in een ouderwets B&B waar ook een groep wegwerkers was gehuisvest. We namen de kamer voor 2 nachten. Geen maaltijdvoorziening dus we dineerden met droge cake, koffiebroodjes en water.

Woensdag wandelden we in de hitte naar Bystrzyra Klodzka. Onderweg bevuilde ik nog een boom want ik had last van Delhi belly. Vaak moesten we de berm in want er was tamelijk veel verkeer. In BK gingen we naar de oude binnenstad waar we op een plein in de schaduw bijkwamen van de hitte. We bekeken daarna de oude gebouwen en de poort van de stad en landden op een terras bij het stadhuis voor bier en pizza. Op de terugweg kochten we eten voor de avond en zwoegden we op de weg terug. Gelukkig had een automobilist medelijden met ons en gaf ons een (ongevraagde) lift. Bij het B&B kletsten we nog wat met een Pool die in Wenen als ethiek leraar werkte, we lazen wat, aten, en genoten op het balkon van de achter de bergen ondergaande zon.

Donderdag 23/7 Szklarka-Hradec nad Moravici. Na een uitgebreid ontbijt op weg naar het zuiden. We wilden via Tjechie naar Auschwitz rijden. Eenmaal in Tjechie volgden we de [11] maar niet de hele tijd. Ter afwisseling vonden we kleine weggetjes die parallel liepen met deze hoofdweg. Leuk gereden dus door de velden en de heuvels. Het hotel Sonata in HnM was wat smoezelig. We wandelden naar een soort kasteel vlakbij waar het druk was omdat er een openlucht concert werd gegeven. Wij zochten een plek in de tuin van een 'restaurant' waar we gebakken camembert, wijn en bier nuttigden.

Vrijdag 24/7 HnM-Auschwitz. Omdat we relatief veel hoofdwegen namen waren we op tijd bij het hotel in Auschwitz. Na ons opgefrist te hebben gingen we op de motor naar het Auschwitz museum waar we een guided tour boekten. De 3,5 uur die volgden waren indrukwekkend en beklemmend. Het voegde niet veel toe aan de kennis-van maar wel aan het gevoel-over de monsterlijkheden.

Zaterdag 25/7 Auschwitz-Dolni Moravice. We reden door Polen naar het westen, het ging niet vlot door de vele plaatsjes die we door moesten. Vlak voor de grens een milkshake bij de Mac en tanken. In Tjechie werd het gelijk mooier; heuvelachtiger en minder stadjes. Wel doodlopende onverharde weggetjes! We reden het Jeseniki natuurpark in en stopten ergens voor de lunch. Omdat we niet begrepen werden namen we maar een drankje. Terwijl we daarvan genoten brak een heftige regenbui los die gelukkig later stopte. Het hotel 'Steakhouse' lag 10 km ten zuiden van het stadje waar we aanvankelijk heen reden. Het gebied is duidelijk ingesteld op wintersport: overal skiliftjes. De kamer in het Steakhouse was klein maar de steaks waren heerlijk!

Zondag 26/7. Tamelijk fris die dag maar wel zonnig. Een verademing na de hitte. We reden een paar kilometer naar het noorden, parkeerden de motor bij een restaurant en maakten een wandeling van drie uur. De bordjes die de verschillende wandelroutes markeerden waren erg verwarrend. Na afloop aten we salades op het terras bij de motor. Terug bij het Steakhouse aten we steak tartare en communiceerden met de eigenaresse via google translate!

Maandag 27/7 Dolni Moravice-Janov nad Nisou. Vanmorgen regende het, dat ging over in miezeren en later kwam de zon terug. Warmer dan 22 graden was het niet, prima om te rijden. We reden pal west over kleine weggetjes, kwamen on half 4 in het dorp maar moesten nog een tijdje zoeken naar pension Semerink. Hoewel, pension is een groot woord want je kon er alleen maar slapen. Wel had je de beschikking over een grote keuken. Het 500 meter verder gelegen restaurant werd aangedaan voor kipschnitzels. Toevallig was er ook een NL gezin dus we hadden weer eens aanspraak.

De volgende dag gingen we eerst ontbijten in het resto van gisteren, dat hadden we al geregeld. Daarna centen tellen. Er zijn niet veel pinautomaten in de buurt dus we moesten behoedzaam zijn. We reden naar Bedlichov waar het startpunt was van vele langlaufpistes, geschikt dus om te wandelen. Op weg naar het jachtslot annex restaurant Nova Louka begon het te regenen maar we waren op tijd binnen. We konden ons weer e.e.a. veroorloven want op de parkeerplek was een pinautomaat! We wandelden een flinke afstand rond een stuwmeer. Veel hoogteverschillen dus hard werken. Terug met de motor belandden we op een steil, vochtig, grassig, boomwortelig pad. Eugenie moest een eindje wandelen en ik crosste naar boven. We zochten na ons opgefrist te hebben een ander restaurant maar belandden weer in dezelfde als gisteren. Als toetje mochten we met de plaatselijke hond en haar puppies spelen.

Woensdag 29/7 Janov nad Nisou-Beilrode. Om half 9 zaten we weer op de motor. Het was op dat moment 12 graden, frisser dan we inmiddels gewend waren. We reden eerst nog door de mooie natuur in Tjechie maar bij de grens moesten we de grote weg op. De laatste kronen werden aan goedkope benzine uitgegeven. Er waren in Duitsland weer veel afgesloten wegen. Ik negeerde dat meermaals maar werd slechts een enkele keer beloond met een doorgang. Een taartje vooraf bij een bakker en lunch met broodjes brie. We reden verder door de graan- en maisvelden. In Beilrode was het nog even zoeken naar hotel Schroder, kwestie van andere plaats met dezelfde postcode. We reden naar Torgau om te eten. Van schnitzels hadden we even genoeg dus het werd chinees in restaurant Panda. Terug bij het h(m)otel riep de eigenaresse me: "problem!". Er waren wat druppels met scottoil van de ketting gekomen, slecht voor de umwelt.

Donderdag 30/7 Beilrode-Wernigerode. Na een beter dan verwacht ontbijt weer op pad. De rit werd er een met vele hindernissen: verboden in te rijden, afgesloten etc. Ook de omgeving was niet bijzonder dus het werd gewoon een verplaatsingsdag. In Wernigerode hadden we voor 117 euro 2 nachten een mooie kamer in hotel Jagdhaus. We wandelden naar de altstadt en ook daar was het fraai met mooie gebouwen en pleinen. We vonden zelfs een kroegje dat Guinness verkocht dus we waren terug in de beschaving! Gegeten in een weinstube, flammkuche met lekkere witte wijn. Beide vegetarisch.

Vrijdag 31/7 Wernigerode. Na een goede nachtrust en ditto ontbijt pakten we de rugzak en gingen op weg naar het hooggelegen slot. Een nederlands gesproken audiotoer leidde ons door het slot. Mooi gerestaureerd in uiteenlopende stijlen. Na een aantal uur cultuur tijd voor perfect gebak in het aangrenzende restaurant. Een deftig gezelschap was al aanwezig dus we vielen niet uit de toon. Door het bos wandelden we naar de tiergarten met lokale diersoorten. Toen terug naar de Guiness tent en daarna pannenkoeken eten.

Zaterdag 1/8 Wernigerode-Bad Essen. Deze dag een route die zoveel mogelijk door de Harz en het Teutoburger Wald voerde. Heel fraai. Er waren veel motorrijders op de weg, we waren niet de enigen die het hier leuk vonden. Wel weer een paar afsluitingen waaronder een die ik succesvol negeerde waardoor we ons veel kilometers bespaarden. Het werd steeds warmer, de stoplichten werden steeds roder en de Volvo rijders steeds irritanter. Ik besloot de motorkaart in te ruilen voor city navigator en zo vlot mogelijk naar hotel Altes Berghaus te rijden. De laatste 30 minuten autobahn dus. Eenmaal opgefrist was het goed toeven in de tuin van het hotel met lekkere drankjes en goed eten.

Zondag 2/8 Bad Essen-Zuid Scharwoude. Nog een tijdje reden we door het duitse boerenland. De laatste kleine weggetjes van deze vakantie. Om een uur of 11 pauzeerden we even en besloten het laatste stuk autowegen te nemen. Saai maar vlot. Om een uur of drie kon ik de motor na 3600 kilometer weer in de schuur parkeren.