Exploring Norway again, summer 2014. Part five: The end.

Road Brokke-Sinnes, the climb and the top.

Zaterdag 26 juli Flateland-Preekstoel.

Na een klein ontbijtje vroeg op pad. Vanwege de weersverwachting wilden we vanmiddag i.p.v. zondag de klim naar de preekstoel maken. Een op de kaart onbeduidend weggetje van Brokke naar Sinnes bleek een juweeltje te zijn. Onderweg verbazend goedkope koffie gedronken, slechts 5 Nkr. Op de [45] kregen we een paar buien en raakten we P en R kwijt. Bij de veerboot naar het eiland waarop de preekstoel ligt kwamen we weer bij elkaar en reden het laatste stukje samen. Wij laadden onze spullen bij de JH af en P en R zochten een camping op. Na een gezamenlijke lunch klommen we in 2 uur naar de preekstoel, een pittige klim voor ons. Het uitzicht op het Lysefjorden was prachtig en angstaanjagend. P en R gingen voor ons naar beneden en kwamen er droog aan, wij kregen een flinke bui tijdens de afdaling. 's Avonds aten Eugenie en ik in het ****sterren restaurant van de JH. Na een klacht over de nog rauwe groenten waren de desserts en de drankjes gratis. Verder reserveerden wij de ferry naar Denemarken.

Saturday july 26 Flateland-Preikestole.

A little breakfast and an early start. As the weatherforecast for sunday was bad we decided to 'do' the preikestolen this afternoon. A little insignificant road from Brokke to Sinnes turned out to be a jewel. Amazingly we found a place where good coffee was served for just 5 Nkr. Some showers hit us on the [45] and we lost sight of P and R. At the ferry to the preikestolen island we met again and did the last bit together. We unloaded the bike at the YH, P and R went to a campsite nearby. After a lunch together we started the climb. It took us 2 hours and was pretty exhausting. The view on Lysefjorden was beautiful and frightening. P and R started the downtrip half an hour earlier than us, they arrived dry at the bottom, we had a big shower. That evening Eugenie and I had dinner at the YH ****star restaurant. After a complaint about the uncooked vegetables the dessert and the drinks were free. Finally we booked the ferry to Danmark.

Relaxing at the river and the youth hostel.

Zondag 27 juli Preekstoel.

Vandaag een ontspannen start met uitgebreid ontbijt. Samen met P en R op zoek naar een supermarkt maar alles was gesloten. Nadat we bij een benzinestation benzine en toch wat eten hadden gescored reden we naar een klein riviertje waar we wat doelloos luierden en naar gezinnen keken die pret maakten in het water. Terug bij de JH begon het te regenen en lazen we in de eetzaal onze boeken. Toen het weer droog werd maakten we een wandeling naar het nabijgelegen meer.

Sunday july 27 Preikestole.

A relaxed day starting with a luxury breakfast. Together with P and R we went looking for a supermarket, but they were all closed. At a gas station we refuelled and bought some food. We then rode to a small river where we did, well, nothing but looking at the families who enjoyed playing in the water. Back at the YH it started to rain so we took our books read for a while. When the sun came out again we walked to the nearby lake.

Waiting for Lysefjord ferry, Flekkefjord and evening lake.

Maandag 28 juli Preekstoel-Mandal.

Na heerlijk ontbijt op weg naar de veerboot over het Lysefjord. We waren net te laat dus moesten een half uur wachten. Via de E13 naar de E39 waar we onderweg koffie dronken. In Flekkefjord maakten we een wandeling om de witte huizen te bekijken. Deze haringvisserij plaats schijnt door de nederlanders te zijn gesticht. De eerste camping in Mandal was te groot en druk voor onze smaak. Net buiten de stad vonden we camping Sandness die ons beter beviel. Na het eten maakten we een fraaie wandeling door het bos naar een stil meer waar alleen de overvliegende ganzen de rust verbraken. Die avond sliepen we voor het laatst in de tent.

Monday july 28 Preikestole-Mandal.

After a delicious breakfast on our way to the Lysefjord ferry. We were too late so had to wait half an hour in the heat. The E13 and then the E39. Coffee at a petrol station. We visited Flekkefjord with it's white houses. The town was founded by dutch fishermen I was told. The first campsite we tried in Mandal was too big and crowded to our tastes, so back to Mandal for pizza and then to campsite Sandness north of town. After supper we hiked through the woods to a wonderful quiet lake. Only the geese broke the silence. That night we slept in our tents for the last time.

Crepes at Kristiansand, to and inside the ferry.

Dinsdag 29 juli Mandal-Aalborg(Dk).

Omdat de tenten moesten drogen konden we de dag rustig beginnen. Daarna naar Kristiansand. Hoewel het nu drukker werd bleef het rijden tot het laatst toe mooi. In Kristansand gingen we naar een zonnig plein in het centrum waar we crepes aten bereid door een onvervalste francaise. Daarna naar de ferry die ons in ruim twee uur naar Hirtshals bracht. Nog even doorgereden naar de JH in Aalborg waar wij een kamer namen en P en R de tent opzetten. Toen een lange tocht via de haven naar de stad om eten te zoeken. Uitstekend chinees gegeten. En nu eens voor een fatsoenlijke prijs, 16 euro pp.

Tuesday july 29 Mandal-Aalborg(Dk).

As the tents had to dry we had a slow start of the day. Then to Kristiansand. Though the traffic was more intense now the riding was still enjoyable. In Kristiansand we lunched with crepes on the sunny square in the centre. The food was prepared by a genuine french woman. To the ferry which brought us to Danmark in just over two hours. We booked a room at the Aalborg YH, P and R pitched their tent. A long walk to the town centre took us to a chinese restaurant. Good food and this time (euro area again!) for a decent price, 16 euro each.

Leaving Aalborg YH, dinner and the next best thing after riding.

Woensdag 30 juli Aalborg-Lintig(D).

Niet veel te vertellen over deze dag. We reden eerst voornamelijk snelweg, het laatste deel in Duitsland voerde ons weer over kleinere wegen. Vlak voor de Elbepont raakten we elkaar weer eens kwijt, dit keer voor lange tijd. Na ruim een uur oponthoud besloten we door te rijden en belandden in een gasthof in Lintig. Toen we daar ons eerste drankje nuttigden verschenen P en R weer, zij hadden nog langer dan wij ergens staan wachten. In de bar was roken verboden maar iedereen rookte! Duitsers naar mijn hart... We aten lekker en hadden een comfortabele nacht in een heerlijk bed.

Wednesday july 30 Aalborg-Lintig(D).

Not much to tell about this day. Started out on motorways and took minor roads in Germany. Shortly before the Elbe ferry we lost sight of each other again, this time for a long period. We waited for more than an hour and finally decided to carry on. We took a room at the gasthof in Lintig. Drinking our first drinks of the day P and R arrived, they had waited for us somewhere even longer. In the bar smoking was forbidden but everybody smoked like a chimney. Great type of germans! We had a good dinner and a comfy night in our luxury beds.

Preparations and good-bye, beginning and end.

Donderdag 31 juli Lintig-huis.

Vandaag gewoon de snelweg naar huis. Nog een klein omweggetje in noord holland gemaakt om onze vrienden te laten zien dat zelfs bij ons nog leuk te rijden is. Dochter en kleinzoon wachtten ons op met zelfgebakken taart.

De volgende dag namen we afscheid van Patrice en Rolande. We hadden samen met hen genoten van een geweldige trip. De terugreis naar de Auvergne bleken ze later in een ruk te hebben gedaan, respect!

Thursday july 31 Lintig-home.

Today just motorways back home. A little detour in our region to show our friends that even near us some pleasant riding can be done. Daughter and grandson welcomed us with fresh home-cooked pastry.

The next day we said farewell to Patrice and Rolande. Together we had enjoyed a great trip. We learned later they travelled back to the Auvergne in one stage, well done!