Exploring Norway again, summer 2014. Part three: Lofoten and trouble.

Playing with gps, arrival at Vesteralen and wild camping.

Zaterdag 12 juli Silsand (Senja)-Risoyham (Andoya).

Om de boot naar Andenes te nemen moesten we naar Gryllefjord aan de andere kant van Senja. Na inkopen van benzine en voedsel in Finnsnes maakten we een omweg naar Husoy waar we aan het strand een picknick hielden. Toen naar Gryllefjord. Omdat we vroeg waren was er ruim tijd voor een heerlijke hamburger met een biertje. Om 15.00 gingen we aan boord waar we twee uur lekker in de zon van de rust genoten. Toen Andenes in zicht kwam zagen we grote wolken van de berg af 'stromen'. We reden later beschut aan de andere kant van de bergen in de zon naar het zuiden. Het landschap was weer verbijsterend mooi en we besloten een plek te zoeken om wild te kamperen. Dat vonden we aan het eind van een paadje; een zacht veld in de luwte van een heuvelrug met uitzicht op het strand. Verreweg de beste plek waar we in Noorwegen gekampeerd hebben. Na inrichten van het kamp wederom picknicken, wandelen op het strand en relaxen.

Saturday july 12 Silsand (Senja)-Risoyham (Andoya).

The boat to Andenes starts at Gryllefjord at the other side of Senja. After buying petrol and groceries in Finnsnes we made a detour to Husoy where we had a picknick at the beach. Then to Gryllefjord. As we arrived there early there was time for good quality hamburgers and beer. At 15.00 we boarded and enjoyed two hours of rest and sunshine. When Andenes came into sight we noticed clouds rolling of the west side of the mountains. We were on the 'right' side of it all and had a lovely sunny ride on this Vesteralen island. It was decided to try and find a place for wild camping. A splendid spot was found at the end of a track; a soft field sheltered by low hills and with a view on the beach. By far the best camping spot we used on this trip. After making camp we once again had a picknick and a walk on the beach. The rest of the evening was spent relaxing and watching the sun (not) set.

Rough road Andoya, Nyksund and campsite Sansleta.

Zondag 13 juli Risoyham (Andoya)-Sansleta.

Wij waren om half 7 wakker en omdat onze vrienden nog sliepen maakten we een strandwandeling. Na ontbijt etc. maakten we een leuke rit op een ruig weggetje. Ik was Patrice al snel kwijt dus draaide ik om en trof hem uit de bosjes klauterend na een grote boodschap. We bezochten Nyksund, een vissersdorpje dat in de jaren 70 verlaten werd maar nu als toeristische attractie weer wordt opgeknapt. Vooral veel horeca waar we ook gebruik van maakten; vissoep, zalm en taartjes. Met de verouderde kaart in de gps had ik moeite de juiste weg te vinden. Wat als een klein weggetje stond aangegeven was nu de E10! Er stond een harde wind, vooral op de bruggen die we moesten nemen. De hutjes op de camping in Sansleta vonden we te duur (90 euro) dus we zetten de tent weer op. 's Avonds keken we in een grote maar door de vele bezoekers hete TV zaal naar de finale van de WK voetbal.

Sunday july 13 Risoyham (Andoya)-Sansleta.

As Eugenie and I woke up at 6.30 and our friends were still asleep we had a walk on the beach before breakfast. After breakfast etc. we took a rough road around Andoya. Soon I lost sight of Patrice, turned around and caught him crawling out of the bushes after a sanitary stop. We visited Nyksund, a fishing village which was abandoned in the 70ies but now was being rebuild as a tourist attraction. Lots of hotels and restaurants, the latter of which we used for lunch: salmon, fish soup and pastry. I had an old map in the gps so struggled to find the right road. A minor road in the gps turned out to be the A10 now! A strong wind was blowing, especially on the bridges we crossed. As the huts at the Sansleta campsite were way too expensive (90 euro) we pitched our tents again. That night we watched the world soccer final in a crowded and therefore hot room.

The[815], the Viking museum and Flakstad campsite.

Maandag 14 juli Sansleta-Flakstad.

Weer erg warm vandaag dus zweten op de motor. Een zoektocht in Svolvaer leverde na veel heen- en weer rijden de gewenste supermarkt voor boodschappen op. In de hitte wachtten we tot de dames uitgewinkeld waren. Daarna reden we naar het vissersdorp Henningsvaer waar ik in de schaduw op de motoren paste terwijl de anderen het dorp doorwandelden. Toen terug naar de E10 en even later de [815], heel mooi. We bezochten het vikingmuseum in Borg. Twee meisjes probeerden buiten glas te maken (op de viking manier?) en in de imposante replica van een vikinghoeve werden we onderhouden door een Ierse archeoloog over oorlogsvoering met pijl en boog. In Flakstad vonden we een drukbezette camping met aardig wat motorrijders. Ik kletste wat met Dennis die op reis was met de motor van zijn zus. Na met de motor van Patrice wat bier en wijn gehaald te hebben aten we gezellig buiten. Wandeling over het strand als toetje.

Monday july 14 Sansleta-Flakstad.

Very hot today even when riding. A chaotic quest for a supermarket in Svolvaer finally succeeded. The men waited in the heat outside whilst the ladies took care of business in the airconditioned supermarket. We then rode to Henningsvaer, a fishing village. I watched the bikes sitting in the shade, the others strolled into the village. Back to the E10 and then the [815], a lovely ride. In Borg we visited the viking museum. Outside two girls tried to make glass the Viking way (?), inside the impressive replica of a viking farmhouse an Irish archeologist explained warfare by means of bow and arrow. In Flakstad we found a very crowded campsite with quite a lot of motorcyclists. I had a chat with a guy named Dennis who was travelling on his sister's bike. I used Patrice's BMW to get beer and wine and we had a nice dinner outside. For dessert a walk on the beach.

Goodbye Lofoten, Rommegrot and Saltstraumen Maelstrom.

Dinsdag 15 juli Flakstad-Straumen.

Ofschoon we van plan waren de dorpjes Reine en A te bezoeken liep het wat anders. Reine deden we aan maar even er doorheen rijden bleek voldoende voor een indruk. Op weg naar A zagen we de boot naar Bodo leggen. We hadden het plan om die om 14.00 te nemen maar nu hij er toch al lag... Er stond veel volk te wachten maar we konden toch mee. Een paar uur op zee in de zon was niet slecht. In Bodo ging ik met Rolande op zoek naar een Noorse SIM kaart. Omdat de prijzen op de terrasjes ons niet aanstonden gingen we weer op weg. In Straumen vonden we een alweer matige noorse camping (waarom zijn de zweedse zoveel beter?). Toen even wat eten in een omgekeerd vikingschip met een aardige eigenaresse. We namen rommekrot, iets typisch noors: een papje met boter, suiker en kaneel, wat rauwe ham en dun knackebrot. Het werd tijd voor een bezoek aan de Saltstraumen Maelstrom. Tijdens eb en vloed stroomt er een enorme hoeveelheid water door een smalle doorgang in het fjord. Erg spectaculair om te zien.

Tuesday july 15 Flakstad-Straumen.

We had planned visits to the villages of Reine and A but things turned out different. We did see Reine, a short ride thru the village was all it took for us. On our way to A we noticed the ferry to Bodo was waiting, so we changed our plans: instead of taking the 2 o'clock departure we decided to take this one. The lineup was huge but we managed to get on the boat. A couple of hours at sea, relaxing in the sunshine, life was good. In Bodo Rolande and I went shopping for a norwegian SIM card and instead of drinking something very expensive in Bodo we carried on to Straumen. There we found another ugly campsite (why are the swedish campsites so much better?). Went to a restaurant shaped like a classic viking ship upside down with a nice female owner. We had rommekrot, typical norwegian food consisting of porridge with butter, sugar and cinnamon, bacon and thin bread. Time to visit the Saltstraumen Maelstrom. Due to the tides an enormous quantity of water flows thru a narrow part of the fjord, very spectacular.

Glacier near the [17], comfy room.

Woensdag 16 juli Straumen-Moi-I-Rana.

Een druilerige dag voor de afwisseling. 's Morgens de natte tent bovenop de bagage gebonden en ontbeten in de droge keuken. Het grootste deel van de dag reden we over de [17], een mooie weg. In Foroya en Jetvika waren er weer ponten, bij de laatste warmden we ons met koffie en wafels die door twee giebelende meisjes werden klaar gemaakt. We reden rond het fjord bij Moi-I-Rana, wat een afstand! Terwijl de anderen boodschappen deden in Moi-I-Rana ging ik kijken of er een hut beschikbaar was op de camping. Niet dus, maar er was wel een KRO motel. Patrice en Rolande besloten toch te kamperen, Eugenie en ik namen een comfortabele kamer. Lekker douchen en eten en de natte spullen te drogen hangen.

Wednesday july 16 Straumen-Moi-I-Rana.

A rainy day for a change. The wet tent was packed on top of the rest of the luggage and we had breakfast in the dry kitchen. We rode the [17] for most of the day, a nice road. In Foroya and Jetvika we had to take ferries. At the latter we warmed up with coffee and wafers served by two giggling teenage girls. We rounded the fjord at Moi-I-Rana, a trip in itself! The others went shopping for groceries in Moi-I-Rana, I went to look for a hut at the nearby campsite. No luck, but there was a KRO motel. Patrice and Rolande decided to camp anyway, we took a comfy room at the motel. A nice shower, a good dinner and hanging our wet stuff to dry.

Broken bearing, Laksforsen and campfire.

Donderdag 17 juli Moi-I-Rana-Majavata.

Na een heerlijk ontbijt in het motel naar de camping van P en R gereden. Samen op weg naar een bak koffie waar Patrice naar smachtte. Om Mosjoen te vermijden nam ik een klein weggetje eromheen. Na een stukje onverhard wegdek kwam er een enorm lawaai van de motor. Onderzoek (waarbij ik een sleutel van een boer vernielde...) wees uit dat een achterwiellager stuk was. Patrice en Eugenie reden naar Mosjoen om een garage te zoeken, Rolande bleef achter en ik sukkelde stapvoets naar Mosjoen. Er werd een garage gevonden waar de baas motocrosser was. Officieel mocht hij niet aan motoren werken maar we vonden een administratieve oplossing. Terwijl ik met de motor bezig was gingen de anderen eten. Twee uur later waren we weer op weg. We hadden een uur achterstand op P en R die vooruit waren gegaan om de tenten alvast te drogen. Eugenie en ik stopten bij de Laksforsen voor een ijsje. Na enig zoekwerk, de camping waar we naar toe wilden bestond niet meer, vonden we elkaar weer op een primitieve camping. Slechts 100Nkr per nacht en gratis muskieten. Die hadden veel zin in Eugenie die nog dagen last had. De dag werd afgesloten met een mooi kampvuurtje.

Thursday july 17 Moi-I-Rana-Majavata.

We had a wonderful breakfast at the motel after which we went to the campsite to meet P and R. We had a coffee nearby as P and R hadn't had any breakfast at all. To avoid Mosjoen I switched to a minor road. Immediately after an unpaved bit terrible noises were generated by my trusty Honda. Scientific research (during which I broke a tool borrowed from a farmer) reveiled a broken rear wheel bearing. Rolande stayed put, Patrice and Eugenie rode into Mosjoen to find a workshop and I slowly made my way there. P and E had found a car mechanic, a MX rider, who formally wasn't allowed to work on bikes. We found a neat solution and whilst I stayed at the workshop the rest went for lunch. Two hours later we were ready to follow the footsteps of P and R who had gone ahead to pitch the wet tents. We stopped at the Laksforsen cascade for icecream and after a search party (the campsite we had aimed for no longer existed) found P and R at a primitive campsite. It was cheap, 100Nkr, and the mosquitos were free of charge. Eugenie suffered for many days... The day ended at a nice campfire.

Viewpoint Formofossen, church Maeren, Stiklestad cabin.

Vrijdag 18 juli Majavata-Stiklestad.

's Nachts wat regen op de tent maar lekker geslapen. Weer fraai gereden, meestal over de E6. Noorwegen wordt meer naar het zuiden groener en drukker maar er zijn ook steeds meer restaurants! Na een stop bij de Formofossen en een stukje onverhard rijden stopten we in een stadje bij een italiaans restaurant voor de lunch. In Maeren bezochten we een 800 jaar oud kerkje, klein maar in heel mooie staat. Even voorbij Stiklestad namen we een hut die we na een onvervalste hillclimb konden bereiken en reden vervolgens naar het openlucht museum. Dat viel nogal tegen, er was 1 gebouw dat op het punt stond gesloten te worden. Weer eens te laat... Terug naar de hut dus maar om ons te vermaken met boek, tablet en landkaarten.

Friday july 18 Majavata-Stiklestad.

We heard the rain falling on our tents last night but slept well. Another beautiful ride, mostly on the E6. Further south Norway gets greener and the traffic more intense but we also keep seeing more and more restaurants! We stopped at the Formofossen for pictures, did some unpaved road and stopped for lunch at an Italian restaurant. In Maeren we visited a 800 year old little church in mint condition. West of Stiklestad we rented a cabin at the top of a hill and then rode to the museum nearby. Unfortunately it was about to close, again we were too late... Back to the cabin to entertain ourselves with tablet, book and maps.